Szetlandy Mapa 

Entertainment Unlimited...... bzydal!

Temat: sredniowieczna lacina


Hej

pe@poczta.onet.pl wrote:

[...]

| Bożej, oczywiście (chodzi o) biskupów u wszystkich narodów
| (plemion?) Sweenonów
Szwedów.
Zapomniało mi się dopisać ostatnim razem...


Z pośpiechu przeczytałam Senonów (to takie plemię germańskie,
o którym wspominają m.in. Cezar i Tacyt), a pisząc przekład myślałam
o Suebach, czyli, jak się mówi, Swebach (plemię jak wyżej) i stąd
(plus pośpiech) ta pomyłka.


| Scrideuinum,
Na głupiego bym sprawdził, czy nie chodzi o Szetlandy.


Może... Gdzieś miałam taką mape, tylko właśnie gdzie? Tyle że nie każda
mapa operuje nazwami nacji (np. na obecnie mi dostępnej łacińskiej mapie
Europy jest po prostu Suecia, Norvegia, Finnia, Unio Sovietica itd.).
Owszem, mapa Galii z czasów Cezara tak, no bo on wymienia przeróżne
tamtejsze plemiona, i pokazanie, gdzie były ich tereny, jest konieczne.
Tego tekstu to jednak nie dotyczy. No a co to za rzeki? Trochę nazw
geograficznych łacińskich znam, ale o takich nie słyszałam, co jest tym
dziwniejsze, że robią wrażenie dość znaczących. BTW aż się boję myśleć,
jak ta pierwsza sie nazywa, bo najprawdopodobniej podana jest nie
w I przypadku, lecz w ablatiwie. Nadzieja w tym, że jeśli już, to jest
to PENES ;)


Zdrówkot
GG


Pozdrawiam
penna


Źródło: topranking.pl/1527/60,sredniowieczna,lacina.php


Temat: Odkrycie Grenlandii X w


opowiesc o swietym brendanie -irlanskim mnichu nalezacego do
chrzescijanskiej sekty celi dei ktory to w 551r. wyruszyl z portu Aran w
Irlandii przez GRENLANDIE labrador az do Florydy


Że Celtowie byli pierwsi (jak zawsze ;-)) to nie ulega wątpliwości. Ale Św.
Brendan? Nie znam pracy, o której piszesz i jestem zdziwiony. Brendan na
pewno był na Ionie (odwiedził tam Św. Kolumbę) ale reszta jego podróży to
czysta spekulacja. Mówi się o Szetlandach, Orkadach, może nawet Azorach, ale
Floryda? O trasie, którą wymieniasz (przez Grenlandię) wspomina np T.
Cahill, ale w kontekscie wyraźnie wskazującym, że traktuje to jako legendę
(Brendan Nawigator - ten, który odwiedził Amerykę i pożywiał się na
grzbiecie wieloryba). Napisz coś więcej o argumentacji.


Ponaddto istnieja mpy  Piri Raisa ottomanskiego admirafa loty


To już zupełnie inna historia - dosłownie i w przenośni. Nawet jeżeli przed
nami istniał tu jakiś inny świat, z którego te mapy pochodzą, to dla naszej
dyskusji i tak nie ma znaczenia, bo świat ów w żaden znany nam sposób nie
włynął na naszą historię

Pozdrawiam

Bolek


Źródło: topranking.pl/1832/odkrycie,grenlandii,x,w.php


Temat: Jak Eskimosi truli jeziora
>Wirusek napisał
>
>Panie Mikoluszko, Somerset jest tutaj:
>Wieloryby do Kanady migruja od ok. konca czerwca. Ewidentnie chodzi o bielugi
>(nazwa nadana przez rosyjskich odkrywcow w ekipy
>Beringa). Migracji bielug nie znam, ale watpie w te precyzje pana "naukowcow".
>Owi Inuici mieli sami migrowac z Thule. Thule
>IDIOTO to starozytna (od casow Rzymu) nazwa Islandii. Inuici z Isladii?
>Migrowali co roku? Czy pan widzial te publikacje na oczy
>panie Mikoluszko? Czy pan chodzil do szkoly podstawowej kiedykolwiek?
>Skad pana "naukowcy" wzieli dane o skladzie chemicznym bajora na Somerset
>sprzed 1200? Skoro daja opinie porownawcza, to musieli
>.cos miec? Chyba ze autorem danych jest Burson Marsteller (agent PR Exxon i
>Agory).



Wirusek, wirusek, nim zaczniesz krytykować innych za nieścisłości zabierz się
najpierw za siebie.
Po pierwsze: jest mało prawdopodobne że mityczna wyspa Thule jest Islandią, do
tej pory nie określono jednoznacznie czy starożytnym chodziło o wybrzeża
środkowej Norwegii, czy może o Szetlandy, lub w końcu o Islandię
(niezamieszkałą do VIII w n.e.)

Po drugie: właśnie że Innuici z Thule, czyli z obszarów otaczających Zatokę
Baffina, głównym ich skupiskiem jest osada Thule (Qaanaaq) na zachodnim
wybrzeżu Grenlandii. (Gdybyś się pofatygował dokładniej obejrzeć mapę do której
dałeś link znalazłbyś ją bez problemu!)

Po trzecie: skąd były dane o składzie chemicznym jeziora sprzed XIII w. ? To
proste z tego samego miejsca i tą samą metodą pobrane – osady z dna jeziora,
tyle że wcześniejsze, czyli leżące trochę głębiej.

Po czwarte: nie rozumiem o co chodzi ci z tym okresem migracji wielorybów, co
to ma wspólnego z treścią artykułu? Chyba że poruszyły cię te zimowe osady
Innuitów. Latem polowali i zbierali żywność na zimę a w zimowych osadach
głównie konsumowali to co wcześniej upolowali.

Swoją drogą pan Miko też trochę dodał do oryginału, niestety na niekorzyść, np.
skąd wzięły się te mchy (zwłaszcza w kontekście środowiska wodnego).

Pozdrawiam,
oraz życzę więcej rozsądku i rzetelności oraz trochę pokory w samoocenie
własnej wiedzy panie wirusek.

Macmar

Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,32,10464883,10464883,Jak_Eskimosi_truli_jeziora.html


Temat: sredniowieczna lacina


<pe@poczta.onet.plwrote in message



| Hej

| pe@poczta.onet.pl wrote:

| [...]

| Bożej, oczywiście (chodzi o) biskupów u wszystkich narodów
| (plemion?) Sweenonów
| Szwedów.
| Zapomniało mi się dopisać ostatnim razem...

Z pośpiechu przeczytałam Senonów (to takie plemię germańskie,
o którym wspominają m.in. Cezar i Tacyt), a pisząc przekład myślałam
o Suebach, czyli, jak się mówi, Swebach (plemię jak wyżej) i stąd
(plus pośpiech) ta pomyłka.

| Scrideuinum,
| Na głupiego bym sprawdził, czy nie chodzi o Szetlandy.


Chyba to jedyne logiczne rozumowanie, bo jedyne, co mi jeszcze przychodzi do
glowy to skraelingowie - nazwa, jaka okreslali Normanowie tubylcow w Ameryce
(Winlandii) lub Eskimosow. Brzmi to fantastycznie, ale zwazywszy, ze
Winlandia odkryta zostala w 1000 roku i byla eksploatowana co najmniej 100
lat, a w 1121 roku biskup (!) Eirik Gnupsson poplynal na poszukiwanie
Winlandii, rzecz nie wyglada juz tak absurdalnie, a zbieznosc nazw
Scridewinowie/Scraelingowie jest zachecajaca.
Z tym, ze w tym kontekscie spodziewalbym sie raczej nazwy pochodzacej od
Vinland, skoro jest Island i Grenland.
Mimo wszystko, pewnie jednak Szetlandy.


Może... Gdzieś miałam taką mape, tylko właśnie gdzie? Tyle że nie każda
mapa operuje nazwami nacji (np. na obecnie mi dostępnej łacińskiej mapie
Europy jest po prostu Suecia, Norvegia, Finnia, Unio Sovietica itd.).
Owszem, mapa Galii z czasów Cezara tak, no bo on wymienia przeróżne
tamtejsze plemiona, i pokazanie, gdzie były ich tereny, jest konieczne.
Tego tekstu to jednak nie dotyczy. No a co to za rzeki? Trochę nazw
geograficznych łacińskich znam, ale o takich nie słyszałam, co jest tym
dziwniejsze, że robią wrażenie dość znaczących. BTW aż się boję myśleć,
jak ta pierwsza sie nazywa, bo najprawdopodobniej podana jest nie
w I przypadku, lecz w ablatiwie. Nadzieja w tym, że jeśli już, to jest
to PENES ;)


Tutaj to mi przychodzi do glowy Piana, czyli rzeka uchodzaca do zatoki
Pomorskiej, ale juz na zachod od Odry - to akurat bylaby zachodnia granica
tych ziem slowianskich (od Piany bylo juz chyba biskupstwo kamienskie albo
szczecinskie, ktore nalezalo do archidiecezji gnieznienskiej).
Ta druga jest jeszcze podana w formie Egidose w przypisach (?) XX w
redaktora tekstu, tak jakby nie mozna bylo z cala pewnoscia odczytac litery.

Piter

| Zdrówkot
| GG

Pozdrawiam
penna

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl



Źródło: topranking.pl/1527/60,sredniowieczna,lacina.php